сряда, 7 август 2013 г.

ФИНА МОТОРИКА

 Развитието на фината моторика е изключително важен момент в цялостното развитие на детето. Научно е доказано, че развитието на моториката на ръцете е тясно свързано с развитието на речта на детето и неговото мислене. Степента на развитие на движенията на пръстите, съответства на степента на развитие на речта. При децата с нарушена реч се забелязва обща моторна недостатъчност, а така също и отклонения в развитието на движенията на пръстите на ръцете, изразени в различна степен. Движението на пръстите е в тясна връзка с речевата функция. Съществува следната закономерност:ако развитието на двигателните умения на пръстите съответстват на възрастта на детето , то и речевото развитие ще се намира в пределите на нормата и обратно-ако двигателните способности на пръстите на ръцете изостава, то ще се задържа и общото речево развитие,независимо, че общата моторика(бягане, скачане, катерене ) може да бъде в норма. Нивото на развитие на фината моторика е един от показателите за интелектуалната готовност на детето за училище. Обикновено детето с добре развита фина моторика има и високо ниво на интелект: умее да разсъждава логически, има добре развити памет, мислене, внимание, свързана реч. Лошата моторика на пръстите на ръцете дава ниски резултати при изпълнение на различни задачи като- рисуване по контур, оцветяване, прерисуване по образец, отвързване на възли, изрязване с ножица и др. Детето бързо се уморява, губи интерес и недовършва поставената задача. Писането е сложен навик, включващ изпълнението на фини координирани движения на ръцете. Недостаттъчното развитие на фината моторика води до затруднения в писането, а оттам до негативно отношение към ученето, тревожност и др. Затова, колкото се може повече оцветявайте, свързвайте точки, рисувайте по контури - всичко това ще ви помогне впоследствие при писането на лулички и ченгелчета в първи клас.

вторник, 6 август 2013 г.

КАК ДА БЪДЕМ ДОБРИ УЧИТЕЛИ

Днес стандартите за нивото на знания на първокласниците са доста завишени. Ако навремето децата за пръв път се запознават с буквите едва след първия звънец в училище, то днес по правило е неизбежна елементарната подготовка за училище, за да може поне в първите месеци детето да се почувства комфортно и уютно и да се адаптира по-лесно. Затова обърнете внимание на следното, когато се опитвате сами да учите детето си. №1. Почнете с ясното съзнание че ако вас сега това е елементарно и лесно - за детето е ново и сложно. Да не би и вие да научавате всичко от раз? Така и за детето е нужно търпение и разбиране. Ако не може да усвои четенето, то причината може би не е само в нежеланието и/или мързела. Вероятно вие не умеете правилно да поднесете знанията, да ги обясните достъпно и интересно. Даже и 5-7 г. деца се интересуват повече от игри, отколкото от "суха материя". Започнете с нещо, което ще възбуди интереса му и желанието да чете. Правило №2 Подгответе детето за четене. Развивайте артикулацията и зрителното възприемане. По-добре е детето ви да тръгне на училище и без да може да чете, но е да е подготвено за четене. Повечето деца, които предварително са учили нещо в къщи са обучени "да четат" кратки думи до 3-4 букви. Но това е "псевдо четене", което по-късно може да попречи за развиването на нормалното четене. Ако не сте сигурни че можете правилно да научите детето да чете, по-добре наблегнете само на подготовката, с помощта на специални упражнения и развиващи задачи. Правило №3 Не викайте и не заставяйте детето на сила. Направете така че то само да поиска да се научи да чете. То трябва да разбере че най-добре е да се научи да чете самостоятелно, отколкото винаги да разчита на вас. За целта използвайте книги, докато играете. Показвайте му картинките, произнасяйте звуците, прочитайте какво е написано под картинките. И най-важното – четете на детето! Правило №4 Превърнете процеса на учене в развлекателна игра. Нека тя да е кратка, но непременно запомняща се, а не нежелана. Ако детето се заинтересова, то само ще иска на следващия ден отново и отново да се научи да чете. Правило №5 Първите "уроци" трябва да са съвсем кратки. Но пък постоянни. Учете всеки ден и във всеки удобен момент – на път за вкъщи, по време на разходка, а не само у дома. Правило №6 Поощрявайте детето. Много важно е, особено в началото. Отбелязвайте всеки негов успех. В противен случай, желанието му да учи ще пропадне много бързо.

понеделник, 5 август 2013 г.

ДЕТЕ - ЛЕВИЧАР

Преди известно време попаднах на много ценен нагледен урок за правилно писане с лявата ръка. Дано бъде полезен на всеки, който има детенце - левичар, както беше полезен на мен, още повече, че аз пиша с дясната ръка. Няма нищо стряскащо в това детето ви да пише с лявата ръчичка, но не е лошо да се имат предвид някои правила. Не бива да се забравя, че хората левичари са с подчертани творчески заложби и при възможност е добре да се даде възможност на детето да ги развие.Приятно гледане.

 WRITING LEFT HANDED

неделя, 4 август 2013 г.

СОФИЯ ДИША

Днес бяхме на много интересно събитие, което в разгара на лятото, когато се усеща липсата на културни мероприятия, трябва да бъде подобаващо оценено.Става въпрос за СОФИЯ ДИША и по-точно движението SLOW FOOD. На ул.Шишман доброволци от Slow Food демонстрираха стара българска рецепта за Трафана - особен вид подправка за ястия.
На 11 август фестивалът е на ул. "Ангел Кънчев", където ще бъде представител на "Словото зове" и литературата там ще е основната идея."Ветрове от цветове" на улица "Пиротска" ще представя визуалните изкуства на 18 август, а през последната неделя на август - 25, новата пешеходна зона на булевард "Витоша" ще е мястото, на което в центъра ще са музиката и танците с тема "Песента на танца". През месец септември пък "София диша" ще се пренесе в големите столични квартали, разположени в периферията на града, като Кварт Фест.

събота, 3 август 2013 г.

А НА ВЪН Е ЛЯТО...


БУКВИЧКАТА Ъ

Преди време ми попадна интересна статия за това, защо децата се затрудняват с четенето на срички. За съжаление не мога да я представя в оригинал, защото не я запазих, но в общи линии идеята беше, че още с ученето на азбуката, ние учиме децата си погрешно. Не зная какво би казал един истински педагог, дали е вярно това. Буквичките учим неправилно, защото добавяме към съгласните -ъ- ,което след това при сричането създава трудности на децата. Ще покажа нагледно, например думичката -мама- едно дете логично би я прочело -мъамъа-. Всъщност -ъ-то създава объркване при четенето на срички.

петък, 2 август 2013 г.

ЗДРАВЕЙТЕ ОТНОВО

Загубихме се за известно време, но нямаше как. Първо завършихме предучилищната група и после трябваше да се отдадем естествено на ваканцията с пълна сила. Моята дъщеричка е от поколението, което кара ще кара две предучилищни - първо за 5 годишни, а после за 6 годишни.В началото всичко изглеждаше много стряскащо, но впоследствие се оказа, че е много интересно и в крайна сметка ни хареса и съм много доволна от резултата, а той е порастнало момиченце със самочувствие на ученичка, наравно с големите каки. Може и да изглежда несериозно, но Ви уверявам, че само който се е сблъскал с проблема - родените 2007 г. деца тръгват на предучилищна в училище- само той знае с колко притеснения е свързана адаптацията на петгодишно дете в истинско училище. И така, вече в разгара на ваканцията ние, най-вече аз,като една съвременна мама, с нови сили ще се учиме да сричаме.