Не се стряскайте, но в много училища има въведен т.н Тест за училищна готовност. Нека веднага уточня, това не е приемен изпит за първи клас. Това са събрани логически и математически задачи, които имат за цел да определят дали кандидат-първолакът има основни знания, графични умения, наблюдателност и памет. За едни деца тестът е супер лесен, но за други може да се окаже непреодолимо препятствие. Така че, не подхождайте към темата с ужас, но в никакъв случай не гледайте на нея и с насмешка, защото току виж теста за училищна готовност помрачи радостта ви на горд родител на бъдещ първолак.
В какво се изразява готовността за училищна дейност.
Готовността за училищна дейност можем да определим, като овладяване от страна на детето на умения, знания, способности, мотивация и други поведенчески характеристики, позволяващи оптимално ниво на усвоение на учебната програма.
Разграничават се три основни компонента на психологическата готовност:
1. Личностна готовност.
Тя се изразява в готовността на детето да приеме новата социална позиция - да бъде ученик, имащ определени права и задължения. Включва отношението на детето към училището, към учебната дейност, към учителите и към себе си. В личностната готовност се включва и определено ниво на мотивация за учебна дейност и емоционална устойчивост.
Тя се изразява в готовността на детето да приеме новата социална позиция - да бъде ученик, имащ определени права и задължения. Включва отношението на детето към училището, към учебната дейност, към учителите и към себе си. В личностната готовност се включва и определено ниво на мотивация за учебна дейност и емоционална устойчивост.
2.Интелектуална готовност.
Интелектуалната готовност предполага наличието на определен запас от конкретни знания и способности у детето: диференцирано възприятие; аналитично мислене (способност за определяне основните признаци и връзки между явленията, възпроизвеждане на образец); рационален подход към действителността (отслабена роля на фантазията); логическо запомняне; интерес към получаването на нови знания и полагането на усилия за това; развитие на фината моторика на ръката.
Интелектуалната готовност предполага наличието на определен запас от конкретни знания и способности у детето: диференцирано възприятие; аналитично мислене (способност за определяне основните признаци и връзки между явленията, възпроизвеждане на образец); рационален подход към действителността (отслабена роля на фантазията); логическо запомняне; интерес към получаването на нови знания и полагането на усилия за това; развитие на фината моторика на ръката.
3. Социално-психологическа готовност.
Тя включва в себе си наличието на такива качества при децата, благодарение на които те биха могли да общуват с другите деца и учителите. В училище детето постъпва в колектив, където всички са заети с общи дела и то трябва да притежава достатъчно гъвкави способи за установяване на отношения с другите деца, да действа съвместно с тях, да отстъпва и да се защитава. С други думи, социално-психологическата готовност предполага развитие у детето на потребност от общуване и умение да се подчинява на интересите и обичаите на детската група.
Тя включва в себе си наличието на такива качества при децата, благодарение на които те биха могли да общуват с другите деца и учителите. В училище детето постъпва в колектив, където всички са заети с общи дела и то трябва да притежава достатъчно гъвкави способи за установяване на отношения с другите деца, да действа съвместно с тях, да отстъпва и да се защитава. С други думи, социално-психологическата готовност предполага развитие у детето на потребност от общуване и умение да се подчинява на интересите и обичаите на детската група.
Тест на Керн - Ирасек.
Тестът се състои от четири задачи:
- рисуване на човешка фигура;
- графическо копиране на написана фраза;
- пресъздаване на фигура, съставена от точки;
- попълване на въпросник от 20 въпроса.
- рисуване на човешка фигура;
- графическо копиране на написана фраза;
- пресъздаване на фигура, съставена от точки;
- попълване на въпросник от 20 въпроса.
Времето за провеждане на теста не е ограничено. Нека детето покаже всичко на каквото е способно. Помощ не се оказва под никаква форма. Иначе резултатите няма да бъдат обективни.
Първите три задачи са свързани с изследване нивото на фината моторика.
Задача 1. Рисунка на човек.
"Нарисувай някакъв човек (мъж). Няма значение кой е той, просто го нарисувай както можеш."
Други инструкции не се правят.
Оценка на задачата:
1 точка се получава ако рисунката отговаря на следните условия:- нарисуваната фигура има глава, тяло, крака и ръце;
- главата е свързана с тялото посредством шия;
- има коса или шапка;
- има уши, очи, нос и уста;
- ръцете завършват с китка с по пет пръста;
- има изобразено някакво облекло;
- цялостност на изображението - фигурата е нарисувана като едно цяло, може да се обиколи без да се отделя молива от листа.
- са спазени всички споменати по-горе условия без последното (цялост на изображението);
- или могат да липсват три части (шия, коса, един пръст на ръката, но не часто от лицето), ако изображението отговаря на последното условие от точка 1 - условието за цялост.
- рисунката има глава, тяло и крайници, изобразени с двойни линии;
- допуска се отсъствие на шия, уши, коса, дрехи, пръсти и стъпала.
- примитивна фигура - глава, тяло и крайници от по една линия.
5 точки за - отсъствие на ясно изображение на тяло и крайници.
Особено внимание психолозите трябва да се обръщат на следните моменти:
- количеството на детайлите от тялото. Присъстват ли глава, коса, уши, очи, вежди, ресници, нос, бузи, шия, рамена и т.н.
- Декоративните детайли: шапка, яка, джобове, копчета, цип, елементи на прическа, украшения, сложност на дрехите.
Информативна може да бъде и абсолютната големина на нарисуваната фигура. Децата, склонни към доминиране и уверени в себе си, обикновено рисуват големи фигури. Малките човешки фигури са свързани с тревожност, неувереност и липса на чуство за безопасност. Друг тревожен индикатор е ако дете над 5 годишна възраст изпуска в рисунката си части от човешкото лице (очи, уста). Това може да е знак за сериозни смущения в сферата на общуването.
Съществува закономерност, че с течение на времето детската рисунка на човек се обогатява с все-повече детайли. Ако едно дете на три и половина годинки рисува човек само като глава с крака, то едно дете на 7 години представя доста детайлно човешкото тяло и лице. Така, че ако 7 годишно дете изпуска такива детайли, като глава, очи, нос, уста, ръка, тяло, крак - на това трябва да се обърне внимание.
Задача 2. Графическо копиране на написана фраза.
След като детето завърши с рисуването му даваме следната инструкция:
"Сега обърни листа на другата страна. Виж какво е написано тук. Ти още не можеш да пишеш, но си представи, че това е рисунка и се опитай да повториш написаното, колкото може по-точно."
Примерна фраза - "Аз ям супа"
Ако детето вече може да пише букви, то тогава можем да напишем фраза с латински букви:
"Ani sega spi"
1 точка детето получава, ако е изпълнили следните условия:- ако е преписало фразата правилно;
- буквите не надминават два пъти размера на тези от образеца;
- заглавната буква е очевидно по-голяма;
- линията на текста не се отклонява хоризонтално повече от 30 градуса.
- размера на буквите и хоризонталната линия не са спазени.
- фразата е разбита на три части;
- поне 4 букви могат да се разчетат.
- поне две букви съвпадат с образеца;
- подредбата на знаците все пак прилича на текст.
- драсканици
Задача 3. Пресъздаване на фигура, съставена от точки.
"Виж тези точки. Опитай да ги прерисуваш точно както са подредени."
Оценка на задачата:
1 точка:- почти съвършенно възпроизвеждане на образеца;
- нарисувани са точки, а не кръгчета;
- спазена е симетрията на фигурата по хоризонтала и вертикала, допуска се само малко отклонение на точка от реда (колоната);
- позволява се смаляване на фигурата, но увеличаване не се допуска.
- количеството и разположението на точките трябва да отговаря на образеца;
- допуска се малко отклонение на три точки;
- допускат се кръгчета вместо точки.
- цялото изображение, като контур, напомня образеца;
- възможно е нарушение на симетрията на цялата фигура;
- допускат се по-малко и повече на брой точки;
- групата точки не напомня фигурата от образеца;
- големината на рисунката и количеството точки не са от значение;
- други изображения и форми не се допускат (само точки).
- само драсканици.
Изчисляване на резултатите:
Точките от трите задачи се събират.
Децата събрали от 3 до 5 точки се оценяват като "зрели" - готови за училище.
6-7 точки - "зреещи" - средно ниво на готовност. В този случай прогнозата е благоприятна.
8-9 точки - нивото на готовност е по-ниско от средното. Детето се нуждае от допълнителна подготовка.
10 и повече - детето не е готово за училище.
Децата събрали от 3 до 5 точки се оценяват като "зрели" - готови за училище.
6-7 точки - "зреещи" - средно ниво на готовност. В този случай прогнозата е благоприятна.
8-9 точки - нивото на готовност е по-ниско от средното. Детето се нуждае от допълнителна подготовка.
10 и повече - детето не е готово за училище.
Задача 4. Въпросник на Ирасек.
- Кое животно е по-голямо - конят или кучето ?
кон = 0 точки
грешен отговор = -5 точки - Сутрин закусваме, а денем...
Обядваме. Ядем супа, месо.. = 0 точки
Вечеряме, спим и др. грешно отговори = -3 точки - Денем е светло, а нощем е ...
тъмно = 0 точки
неправилен отговор = -4 точки - Небето е синьо, а тревата е ...
зелена = 0 точки
неправилен отговор = -4 точки - Черешите, крушите, сливите, ябълките са ...
плодове = 0 точки;
грешен отговор = -1 точка - Защо преди влакът да пресече път, по който се движат автомобили, се спуска бариерата?
За да не се сблъска с колите. За да не сгази някой човек и т.н. = 0 точки;
неправилен отговор = -1 точка - Какво са Варна, София, Пловдив ?
градове = 1 точки
грешен отговор = -1 точка - Колко е часът ? (Показваме часовник със стрелки)
правилен отговор = 4 точки
малка грешка = 3 точки
не познава часовника = -1 точка - Малкото на кравата е теленце, малкото на овцата е ..., малкото на козата е ...
агне, козленце = 4 точки
един правилен отговор = 0 точки
неправилен отговор = -1 точка - На какво прилича повече кучето - на кокошка или на котка? По какво си приличат, какво им еднакво?
На котка, защото има четири крака, опашка, козина (достатъчно е едно сравнение) = 0 точки;
На котка (без обяснение защо) = -1 точка;
На кокошка = -3 точки - Защо всички автомобили имат спирачки?
Две причини (да забавя скороста, да спира ...) = 1 точка
Една причина = 0 точки
Неправилен отговор = -1 точка - По какво си приличат чукът и брадвата?
Два общи признака (инструменти са, направени са от дърво и метал, с тях могат да се забиват гвоздеи..) = 3 точки
Един общ признак = 2 точки
Неправилен отговор = 0 точки - По какво си приличат белката и котката?
Отговор, че са животни или посочване на два общи признака (имат четири лапи, опашка, могат да се катерят по дърветатат...) = 3 точки.
Един общ признак = 2 точки.
Неправилен отговор = 0 точки. - По какво се различават един пирон и един болт? Ако сега лежат тук на масата, как ще ги познаеш?
Правилен отговор: болта има резба (нарез, такава една усукана линия....) = 3 точки.
Болта се завива, а пирона се забива = 2 точки.
Неправилен отговор = 0 точки. - Футбол, плуване, тенис - това са ...?
Спорт, физкултура = 3 точки.
Игри, упражнения, гимнастика, състезания = 2 точки.
Неправилен отговор = 0 точки. - Какви превозни средства знаеш?
Три сухопътни транспортни средста + кораб или самолет = 4 точки.
Само три сухопътни транспортни средства = 2 точки.
Богат списък, включващ самолет и кораб, но след пояснение, че превозно средство е нещо с което можем да се придвижваме от едно място на друго = 2 точки.
Неправилен отговор = 0 точки. - По какво се различават стария човек и младия?
Три признака (стария има сива коса, не чува добре, не вижда добре, няма коса, ще умре по-скоро от младия ...) = 4 точки.
Едно или две различия = 2 точки.
Неправилен отговор = 0 точки. - Защо хората спортуват?
Две причини (аз да са здрави, закалени, за да не са дебели, да са по-бързи, за да поставят рекорд, за да спечелят медал...) = 4 точки.
Една причина = 2 точки.
Неправилен отговор = 0 точки. - Защо не е хубаво, когато някой не си върши работата?
Останалите трябва да му вършат работата = 2 точки.
Защото е мързелив. Защото изкарва малко пари и не ноже да си купи нищо = 2 точки.
Неправилен отговор = 0 точки. - Защо на пощенския плик трябва да се залепи марка?
Така се плаща за доставянето на писмото = 5 точки.
Неправилен отговор = 0 точки.
Резултати:
Количествените резултати от теста се разделят на 5 групи:
Количествените резултати от теста се разделят на 5 групи:
1 група - от 24 точки нагоре;
2 група - от 14 до 23 точки;
3 група - от 0 до 13 точки;
4 група - от -1 до -10;
5 група - по-малко от -11.
2 група - от 14 до 23 точки;
3 група - от 0 до 13 точки;
4 група - от -1 до -10;
5 група - по-малко от -11.
Децата събрали точки от 13 до 24 се считат за готови за учебна дейност.
Няма коментари:
Публикуване на коментар