неделя, 16 февруари 2014 г.

КАК ДА НАУЧИМ ДЕТЕТО ДА ЧЕТЕ ?!

Толкова много букви!
 За детето 30 букви са все едно за вас китайските йероглифи, поне до такова сравнение са стигнали френските психолози. Да се научат всички букви никак не е проста задача. Но по какъв начин може да стане това?

Ще се опитаме да изброим повечето известни методи, като започнем от най-съвременните.


В последните десетина години се заговори за уникално обучение в игрова форма с помощта на кубчета. Така се появиха и кубчетата на Зайцев. С помощта на този метод, даже и 2 годишни деца могат да се научат да четат. Методът е много успешен, тъй като Зайцев е успял да превърне абстрактната материя в конкретна. Той не разделя думата на звуци (букви), а на срички. Например – кубчетата, които съдържат гласни са в сребрист цвят и имат "звънки" гласове. А тези с беззвучни съгласни изглеждат дървени и звучат на кухо, ако се разклатят.
Методът е наистина приятен и уникален, но не е подходящ за всяко дете. Друг е въпроса че в България такива кубчета не се продават, но това не означава че не могат да се изработят с подръчни материали. Ако все пак забележите че детето не се увлича от тях, изберете друг метод за учене на буквичките.

Не по-малко известен метод е и метода на Глен Доман. Той е на мнение че децата трябва да се научат да четат, преди да проговорят. На бебето се показват картончета с написани червени букви с височина 7,5 см и се изговаря ясно и силно какво е написано върху тях. "Уроците" са кратки (5 секунди), на всяко занятие се показват по 5 думи, а всяко картонче се държи по 1 секунда. Постепенно броя на уроците на ден достига 5 и детето ви вижда 25 думи, като те трябва да се разбъркват – нови със стари думи. По-късно се добавят словосъчетания. Методът не е сложен, но изисква постоянство от страна на родителите.

Методът на Монтесори
Този метод е универсален. С негова помощ може да научите детето да пише, чете, смята, да развива логика, мислене, фина моторика. Освен всичко това, ще възпитате у детето самостоятелност, навик към труда и реда. При този метод не са нужни специални средства, като азбука, буквар, а само желание. От четирите зони, нужно е да се преорганизира и оборудва зоната за езиковата част с:
- материали за разширяване на речника: картончета с картинки и думи;
- материали за развитието на слуха: набор от малки предмети;
- материали за подготвянето на ръката за писане: детска дъска за писане, ножици за рязане на хартия;
- материали за запознанство с буквите: букви, изрязани от кадифена хартия;
- материали за писане на думи: букви, изрязани от цветен картон: син за съгласните букви и розов - за гласните;
- материали за четене: картончета с написани думи, които се съхраняват в кутии и пликове.

Новаторски – асоциативен метод
Идеята на този метод се състои в това, че за всяка буква от азбуката трябва да се създаде образ. Например да се дорисува буквата "А" така че да се получи ангелче или агънце, "Б" – бобър и т.н. Като за начало – трябва да разполагате с големи разпечатки на буквите. След което настава часа по творчество заедно с детето. Може да измислите различни варианти на този метод. Например да нарисувате ръчички и краченца на всички букви, така че доближени разпечатките една до друга да се получи хоро.

Естетически метод
Този метод прилича на гореописания. Подгответе малки картончета върху всяко от които нарисувайте по една буква. Нека детето да ги оцвети както му харесва. Може да му поставите задача да ги украси тематично. Когато приключи, разрежете картончетата на 2, 3 или 4 части и ги разбъркайте. Получава се нещо като импровизиран пъзел. Детето трябва да намери и подреди правилно всички буквички.

Визуален метод
При 78% от хората зрителното възприятие е развито по-добре от слуховото. Направете така, че пред детето винаги да има буквички. Украсете хладилника с магнитни буквички, украсете стената с нарисувани и украсени от детето едри и ярки букви.

Стандартен метод - с буквар
Това е традиционния метод, който с е използва в училище. Детето се запознава със звуците и графичния им вид. Целта на метода е да се научи детето да разделя думата на срички, сричките на звуци.

И още :
- Ако откриете плакат за стена с българската азбука е добре да го сложите в детската стая.
- Направете си "азбучен" дартс.
- Играйте с помощта на топка – хвърляте я към някоя буква от стената и изричате буквата.
- С помощта на клечки, кламери или конци детето може да "нарисува" печатните букви, които е научило.
Заниманията с детето трябва да са интересни и весели, а не скучни и натрапчиви.

И не на последно място :
Как не бива да учите детето да чете?
Четене по букви. Когато учителите съветват: "Не учете в къщи детето си да чете", имат предвид точно този начин. При буквения метод не се сливат звуци и четенето е бавно и насечено. Да се изкорени навика на детето и да се научи правилно да чете: "ма-ма", а не "м-а-м-а" затруднява много повече учителите, отколкото да се научи детето от самото начало правилно да чете.
Ако се чудите защо детето ви познава всички букви, а не може да ги свърже в дума, замислете се как да стане? Трябва да си вундеркинд, за да свържеш 6 звука в 4 буквена дума: мъ-а-мъ-а -> мама. За да се четат срички, трябва да се произнасят звуци, а не букви.

Няма коментари:

Публикуване на коментар