Случвало ли ви се е да отворите кулинарна книга и да се впечатлите от красивия вид на приготвената храна. За съжаление много често не успяваме да постигнем същия резултат. Следваме всичко стъпка по стъпка, но в крайна сметка ястието, което сме приготвили съвсем не прилича на снимката от книгата.
Това е така, защото има една много интересна професия наречена фууд стайлинг или стилист на храна. Това всъщност е професионален фотограф, но с допълнителни функции. Задачата му е не само да снима приготвената храна, но да направи така, че тя да изглежда изключително апетитно и примамливо. Не мислете, че е толкова лесно. Не става дума просто да се направи подходящия подбор и композиция от прибори, покривка или фон за снимка. Много често самата храна не е достатъчно „фотогенична”. Как да се снима бургер с пържени картофки, пица с разтапящо се сирене от горе или сочна пържола така, че да ви се прияде на секундата? Как да снимаме чаша кафе лате така, че да усетим аромата му? Ами фунийка със сладолед?
Понякога приготвената храна много бързо загубва красивия си вид или просто й липсва такъв. Тогава на помощ на кулинарния фотограф идват различни трикове. Те изискват находчивост и хитрост, а също така и голям набор от помощни материали. И тогава на преден план излиза стилистът. Той трябва не просто да снима храната, а и да й придаде апетитен вид. Не очаквайте, че крайният резултат ще може да се яде.
Започваме от сладоледа. Той се снима трудно и обикновено е заместен от картофено пюре или пластмасови топки.
Апетитни ягоди и малини май няма. Те допълнително се оцветяват с червило. А по-едрите плодове са пластмасови. Ледът в чашите, ако трябва да има лед, също е пластмасов, иначе бързо ще се стопи.
При десертите измамата е в пълна сила. Битата сметана се заменя от пяна за бръснене, вместо мед се използва машинно масло и съжалявам, но обикновено шоколадът е заменен от боя.
Преминаваме към основните ястия. Най- трудна за снимане е печената пуйка. Тя трябва да изглежда хем добре зачервена и сочна, хем да има хрупкава коричка. За целта се оцветява с боя до нужния оттенък и се залива със захарен сироп за блясък
Пържола на скара? Няма проблем, тя най-често е заместена от парче сурово, боядисано месо, на което внимателно са нанесени линийки за имитация на следи от скара.
При рекламите за зърнени закуски никога не се използва мляко, заменено е от смес от шампоан и лосион, така че отделните зрънца да не попият бързо и да изглеждат хрупкави, а не кашави.
Стигнахме и до кафето. Между другото много си обичам коледната реклама за детето, което вика Дядо Коледа с аромата на кафе. Винаги ми се допива кафе. Пара се постига лесно, но виж пяната е друго нещо. Най-често това е сапунена пяна, която някой зад кадър много внимателно е поставил с капкомер или отново пяна за бръснене.
Всички тези трикове, а и още много други, се използват при повечето снимки на храна, реклами на храна и храна, снимана в киното. Не става дума за някаква грандиозна измама и заговор, а просто за различни похвати, които използват стилистите на храна, за да успеят да снимат и покажат на зрителя или читателя апетитния вид на ястието. Да го убедят в това. Единственото им оправдание е, че приготвената храна бързо губи привлекателният си вид – сладоледът се топи, месото съхне, сметаната спада и т.н.
Затова следващият път, когато не успеете да докарате същия вид на тортата като в кулинарната книга, от която сте взели рецептата, не се ядосвайте. Почти сигурно е, че тортата от снимката не е ставала за ядене.
Няма коментари:
Публикуване на коментар