петък, 13 декември 2013 г.

НЕВЕНА КОКАНОВА - ПЪРВАТА ДАМА НА БЪЛГАРСКОТО КИНО

Първата дама на българското кино Невена Коканова щеше да има рожден ден на 12 декември. Една от най-обичаните български актриси на всички времена си отиде на 61 години. Коварна болест принудително я свали от сцената и екрана. Съдбата не й разреши да остарее. Остана като икона. Като истинските звезди.
Жената, изиграла Ирина от “Тютюн”, Лиза от “Крадецът на праскови”, Неда от “Отклонение” и Невена от “Спомен за близначката”, ни остави над 50 роли в киното и още толкова в театъра. Ако беше послушала съвета на известната италианска режисьорка Лиана Кавани (”Нощен портиер”), в чийто филм “Животът на Галилей” се снима през 60-те години, днес Коканова щеше да е част от световния киноелит. Но дълга и любовта към близките я задържат в България.
Последните години голямата актриса прекара в къщата си в село Иглика в габровския Балкан. До последно игра на сцената на театър “Възраждане” и Сатиричния театър, грижи се за дъщеря си Теодора.


Биография

Невена Коканова е родена на 12 декември 1938 година в Дупница. Майка ѝ е от известна австрийска аристократична фамилия, а баща ѝ е бил политически затворник в Белене.[1]
Започва кариерата си като стажант-актриса на 18 години в средата на 1950-те в Ямболския театър, без да има специално образование. Изиграва над 50 роли в киното. Снима се за пръв път в ролята на Ема във филма „Години за любов“ (1957) на режисьора Янко Янков. Изпълнява ролята на Ирина от екранизацията на романа „Тютюн“ (1962) (реж. Никола Корабов), България/СССР, Жана от „Инспекторът и нощта“ (1963) (реж. Рангел Вълчанов), Лиза от „Крадецът на праскови“ (1964) (реж. Въло Радев), Ана от „Карамбол“ (1966) (реж. Любомир Шарланджиев), Неда от „Отклонение“ (1967) (реж. Гриша Островски), Герда от „С дъх на бадеми“ (1967) (реж. Любомир Шарланджиев), Тинка от „Момчето си отива“ (1972) (реж. Людмил Кирков) и много други.
През 1969 г. се снима във филма на голямата италианска кинорежисьорка Лилиана Кавани „Галилео Галилей“.
Блага Димитрова написва „Отклонение“ специално за нея. В нейна чест Министерство на културата и „Бояна Филм“ учредяват филмова награда, т. нар. „Награда на името на Невена Коканова“ за обещаващ филмов дебют на актриса. Неин съпруг е известният български режисьор Любомир Шарланджиев. Нейният брат Димитър Коканов също е актьор.
В Ямбол има Театрални празници и Драматичен театър „Невена Коканова“. На нейното име е наречен и театърът в Дупница.


Да откриеш своето място – онова, което е в синхрон с душата ти, в което си се прераждал в прекия и преносния смисъл на думата, е като среща с голямата любов. Може и да не ти се случи в рамките на един живот. 

За Невена Коканова тази среща се състоя. 

Съдбата й помогна да намери щастливото убежище в габровското селце Иглика. Между селцето и актрисата имаше особена връзка. Вибрираха на една честота. Невена обичаше да разказва как е открила Иглика. Объркали с колеги пътя по време на едно турне в района, колата се изкачвала уморено по поредния баир и изведнъж от нищото изникнало селцето. 
Къщички с каменни покриви, липи, стада от кози и библейска светлина. 

За Невена това било като влюбване от пръв поглед.

По същия начин разпознала и къщата си в селото – просто следвала ангела хранител и трепета на сърцето. Къщата на Невена е удивителна – всеки детайл в нея е премислен, носи аромата на вечност и стил. Къщата и Невена си приличаха, излъчваха аристократичност и хармония. 

Имах шанса преди 17 години да прекарам в този Дом на щастието най-прекрасния уикенд в живота си.

Заведе ме там Роза Георгиева - Винената царица, първата българка пилот, една друга голяма Жена, покосена от същата болест, отнесла Невена в отвъдното. 

Понякога си мисля, че тази зловеща болест има изтънчен вкус – тя никога не посяга към семплите хора, обича ярките и извисените духовно. През онзи уикенд в Иглика болестта все още я нямаше, нямаше я софийската лудница с вълчите нрави на ранната демокрация и за първи път видях как хиперактивната Роза се наслаждава на нищонеправенето. „Отпусни се и флиртувай със слънцето. Не мисли за „вълците”, каза й Невена с онзи тих и нежен глас, който помним от филмите. Изглеждаше като героинята си от „Крадецът на праскови” – спокойна и неповторима. Киното не й липсваше, София – също, в селцето всички й бяха приятели.

Да се преселиш на село е голямо изпитание за градския човек.

Понякога може да завърши с фиаско. Писателят Марко Ганчев си изпати от сблъсъка на двата свята: цивилизационните претенции на интелектуалеца и Андрешковата омраза на селските хитреци срещу всеки опит за корекция на нравите. Невена обаче бе успяла да промени местните неусетно, без да засегне гордостта и ината им. Тя направи за Иглика повече от който и да е кмет: с чар, връзки и доста хамалогия беше успяла да уреди водоснабдяване за селцето, в което до нейното идване нямаше питейна вода. 

Най-много се гордееше с по-трудното завоевание: това, че научи игличани да не превръщат улиците и поляните на селцето в сметища, да засаждат цветя и отвъд оградите на къщите. Бабите много се гордееха с почетната си съгражданка и напук на българската нагласа не искаха да я прекроят по собствения си аршин, а се стараеха да се извисят до нейното ниво. Беше им приятно, че голямата дама от екрана умее да бърка хоросан и да шпаклова стени. Често я търсеха за съвет, а тя намираше блага дума за всекиго.

Иглика е пространство отвъд суетата. 

Но Невена се пренесе в Габровския Балкан не за да скрие бръчките си от света. Тя не беше суетен човек. 

В Иглика тя избяга от градските „вълци”. Малко преди окончателно да се уедини, актрисата направи опит да се впише в пазарната икономика. Искаше да бъде артист на свободна практика. През 1991 г. заеднос актьора Николай Калчев написаха пиесата „Последните 13 дни на цар Борис” по книгата „Корона от тръни” и мемоарите на царица Йоана. И двамата бяха искрени монархисти и с много хъс и идеализъм режисираха едноименен спектакъл, в който играеха главните роли.

„Когато Пейчинов направи прословутия си бал в Ню Йорк (толкова оплюван след това, макар че според мен Пейчинов беше искрен в желанието си да създаде българско лоби зад океана), Невена и аз играхме пиесата пред Симеон, Маргарита, децата им и Мария-Луиза. Много се вълнувахме, за нас това беше като запознанство с истинските ни герои. За тях пък Невена беше икона”, разказва Николай Калчев. 

Той е и един от последните близки приятели на Невена.

Духовната им връзка продължава и след като дуетът се разпадна. Нашите политици и бизнесмени, които яхнаха монархическата идея, винаги са били стиснати и не намериха за нужно да инвестират в мита Коканова. Актрисата прие този факт без излишен драматизъм. Уедини се в Иглика и се превърна в слънцето на малките хора, чиято обич бе чиста като нейната душа.

Няма друга актриса в родното кино, която да олицетворява абсолютната женственост така, както Невена Коканова. С бялото си изтънчено лице, с тъмните и плахи очи на сърна, тя има излъчването на икона - особена мекота и достойнство, вътрешна свенливост и морална святост. Изключително фотогенична, актрисата става любимо лице на родното кино. В нея тайно са влюбени много от колегите й, посвещават й стихове, по нея въздишат българските мъже. Но до края на живота си тя остава вярна на съпруга си - режисьора Любомир Шарланджиев.



За личния си живот Невена не обича да говори, затова за него знаем повече от разкази на приятели и колеги. С Любомир Шарланджиев се запознават случайно… на снимачната площадка. Годината е 1955 г. Тогава Невена е на 17 години и е последна година ученичка в Търговската гимназия. Търсят лица за масовката на музикалната комедия "Две победи" и така попадат на хубавото момиче. Веднага оценяват органичното й излъчване пред камерата. На следващата година тя вече се снима с бъдещия си съпруг във филма на Янко Янков "Години за любов". Оператор е Въло Радев, който е изумен от естественото й държане пред камера. Шарлето, както всички казват на Шарланджиев, направо лудва по нея. "Тя е необикновена, тя е невероятна! Искам да се оженя за нея - веднага, каквото и да става!", споделя той на Иван Андонов.

Повече от две десетилетия "в радост и тъга" продължава бракът с режисьора Любомир Шарланджиев.
Двамата се вричат във вярност в Габрово. Канят цялата гилдия на обяд в Соколовския манастир. От този момент режисьорът я поставя в центъра на своето творчество и своя живот. Той е особено взискателен към нея на снимачната площадка и е безкомпромисен - ако сценарият не й подхожда, не я ангажира за роля. Но пътят им в киното се разделя. Докато нейната кариера стремително расте нагоре, Шарланджиев изпада в тежка криза след спирането на филма му "Прокурорът" с Георги Георгиев-Гец (1968 г.). За тях настъпват трудни години, Шарлето изпада в дълбока депресия. Венчето не се оплаква, стоически понася всички проблеми чак до внезапната му смърт през 1979 г. В негова памет тя завършва филма му "Трите смъртни гряха".


„Крадецът на праскови” - филм за любовта на актрисата с Раде Маркович



Журналистът Георги Тошев е познавал лично Невена Коканова. Не са били близки, но се е докоснал до нея дотолкова, че да остане поразен от силата на характера й и години по-късно да реши да напише за нея своята първа книга. Думите обаче отстъпват пред снимките и записите, защото в съзнанието на българите Невена е най-вече спомени, образи, кадри. Оказало се по-добре за нея да говорят хората, които наистина са я познавали. И за около година работа с много малко пари Георги Тошев успява да издири тези няколко човека, за които актрисата е значела почти всичко – от сръбския актьор Раде Маркович до влюбения в нея учен Марин Денев. Останалото можем да прочетем в книгата „Коя съм” на издателство „Импулс”, а вчера гледахме по БНТ1 във филма на Георги Тошев „Аз коя съм”.




- Какво откри сред снимките на Невена Коканова?



- Нахално ровейки в личните албуми на хората – на дъщеря й Теодора, на много близки приятели, снимките ми разказваха един друг, паралелен свят, една много по-интересна история от моите думи. И в крайна сметка се получи тази книга. Това е първата книга албум на нашия пазар за български творец. Подобна книга има само за един спортист и той се казва Христо Стоичков. Този мой личен проект намираше все повече приятели и поддръжници. Тук трябва да спомена режисьора Мария Арангелова и оператора Виктор Попов. След това композиторът Калин Вельов написа специална музика. Това е едно страхотно португалско фадо – парчето „За теб”. Включено е в албума „Абсент”, но ги бях помолил да го запазят в тайна.



- Труден ли е бил животът на Невена Коканова?



- Имам свидетелства, че на Невена Коканова изключително много е пречено. Без това да носи драматичен патос, както е модерно да говорим за някой човек, който си е отишъл – какъв страдалец е бил. Тя не е била страдалка и това никой не го е знаел. Но аз работя с факти като журналист. За ролята на Ирина са искали друга артистка. Ролята на Лиза в „Крадецът на праскови” е започната с друга артистка. „Отклонение” - първият български сценарий, написан за българска актриса от Блага Димитрова, в последния момент се оказва, че трябва да бъде с Доротея Тончева, защото Невена Коканова била недолюбвана от ЦК. Тя по принцип е била недолюбвана и не е приета във ВИТИЗ не защото е бездарна, което тя опроверга по категоричен начин, а просто още една от тайните й – нейният баща е лежал в Белене, той е бил царски офицер. Това нещо не може да не тегне върху биографията ти – когато си изселен, когато нямаш право да живееш в София. Но тази жена никога не се е държала като репресирана. Дори когато е забравена през 80-те години, тя също намира причини да продължи да се занимава с театър, като прави моноспектакъла „Прекрасната от Амхърст” по Емили Дикинсън.



- А какъв е бил животът й?



- Сега разбирам колко самотна е била Невена – жената, която е била толкова обичана, толкова аплодирана. Тя е водела един доста обикновен, тих личен живот. Въпреки легендите за любови. Тихостта й идва от нейната вяра. Това е една жена, която се е грижела за съпруга си, който много рано умира, и за дъщеря си и майка си. На нея й отива да е била шумна, светска, но човек, колкото и да иска такива доказателства за живота й, ще разбере, че ги няма. А най-голямото доказателство е, че през последните години от живота си тя се оттегли в Габровския Балкан, в село Иглика. Аз винаги казвам, че интересни в изкуството са хората, които носят тайни. Е, Невена Коканова е човек, който носи тайни. Много млади хора, 16-18-годишни, които бяха на филма, които не са я виждали и са гледали няколко нейни филма, усещат респект към нея, усещат, че в нея има нещо от онези митове, нещо култово. И то не защото носталгията винаги е модерна. А защото Невена Коканова е като Роми Шнайдер, като Клаудия Кардинале, като Грета Гарбо. Има нещо магнетично и това нещо не може да приключи с физическата смърт на един човек.



- Успя ли да разкриеш някои от нейните тайни?



- Зависи какво разбираме под тайни. Много хора ще се учудят на много неща и ще бъдат изненадани от филма и книгата. Аз съм открил хора, които са били много близо до Невена и не се притесняват да говорят за близостта си с нея. Раде Маркович даде на нашия екип първото си толкова откровено интервю за тяхната любов. Един друг мъж, който е бил покорен от любовта й, също говори. За него малко се знае – един български учен от Швеция, който напуска България, след като разбира, че не може да я има по начина, по който иска. Той се казва Марин Денев. Тайните са за това, за да бъдат споделяни, но умно. Ако един човек е личност като Невена Коканова, тя няма от какво да се срамува. В нейния живот няма нещо, което да е тайно, страшно, грозно, скандално. Тя е жена, която изглежда, че може да носи греха. Но тя е една жена, която толкова честно е обичала и толкова честно е правила изборите си, че няма за какво да бъде съдена. Книгата казва истини за Невена Коканова, а няма по-голяма сила от истината, каквато и да е тя. Ако човек обича, както тя е обичала Раде Маркович в един етап от живота си, но не напуска мъжа си, защото обича и него, това не е грях. Книгата и филмът, и целият проект са един пъзел от емоционални спомени, които се опитвам да подредя. Той не може да изчерпи живота на личност като Невена.



- Според теб кои са безспорните личности като Невена Коканова?



- Безспорни за мен са хора от различни поколения. Една Цветана Манева, Емил Христов като оператор, Рали Ралчев, Мариус Куркински, Явор Гърдев, Стоянка Мутафова, Татяна Лолова, Калоянчев. Талантливите хора правят грешки. Както имат своите възходи, така имат и своите падения. Талантливият човек е търсещият човек. Само той може да те изненада. Среднистите в политиката, спорта, изкуството, те никога не се провалят. Само талантливият човек може да се провали, но само той може да направи нещо, което да надскочи обикновеността на нашето битуване.



- Коя е любимата ти роля на Невена?



- Много труден въпрос, защото толкова много съм във филмите й. И все пак може би са три. Не мога да си представя Ирина от „Тютюн” да бъде с други черти. В същото време „Крадецът на праскови” и Лиза. Мисля, че това е един от най-красивите любовни филми на всички времена. От това, което аз съм гледал. Един незаслужено забравен филм – „Спомен за близначката”. Нейната роля на Невена, не само защото тя изигра това, което й се случи – болестта и смъртта на една жена от рак. „Отклонение” е също един позабравен филм, който сега го гледам с млади хора и е като френската нова вълна. Той е между Трюфо и Годар. Толкова модерен, толкова добре сниман, и такава Невена – красива, чувствена, световна. Ако гледаш Невена Коканова, тя е там някъде при Роми Шнайдер, при Клаудия Кардинале от най-силните й години, при Фани Ардан. И смятам, че през последните години от живота й с малки изключения режисьорите й бяха длъжници, защото те не написаха ролите, които тя заслужаваше. С годините за мен Невена се превърна в един много цялостен образ. Няма да скрия, аз съм много привлечен, като я гледам, сигурно първо е било физическото привличане. Тя е наистина много красива жена. Но отвъд физическото, отвъд таланта е личността. Затова хората я помнят или преоткриват. Защото тя е личност.



- Имала ли е шанса да пробие в чужбина?



- Това е нещо, за което не се знаеше много. През 60-те години тя вече е звезда в България и снима няколко копродукции с Германия. Тя снима дори във филма на Лиана Кавали „Животът на Галилей”. Получава покана да снима в чужбина. Първият уплах е, че не знае западен език. Вторият уплах е, че не може да си представи, ако замине, че изборът е да остави България, без никаква възможност в този живот да се върне. Тя не е авантюристка в онзи смисъл на думата. Тя е авантюристка като духовно пътуване, но не е човек на радикалните решения.



- Съжалявала ли е, че не е заминала?



- Невена е човек, който не обичаше да се връща в миналото. То е белязано с драматични моменти – бащата в Белене, късането във ВИТИЗ, по-късно опроверга и хората, които я подценяваха в театъра. Силата на талантливите пред бездарните е, че те надживяват бездарните. Тя ще надживее всички, които са й пречели и са я унижавали, защото има много мигове на унижение от много по-малко талантливи от нея.



- Кои от снимките в книгата са най-интересни?



- Има невероятни, много лични снимки, които за първи път се появяват. Има снимки от фестивала във Венеция с Раде Маркович – толкова са щастливи. Има снимки от архива на Жени Радева, съпругата на Въло Радев - работни снимки от „Крадецът на праскови”. Няма такъв режисьор, който толкова да обича актьорите си. Раде Маркович признава, че Въло Радев всъщност е снимал един документален филм за любовта между двама актьори. Режисьорът има чувствителността да ги остави да изиграят собствената си любов, той филмира тяхната любов. Имам няколко снимки, в които той ги гледа – Невена в обятията на Раде Маркович и Въло Радев отстрани наблюдава всичко това с такава любов.


Най-близката й приятелка сред артистите, Стоянка Мутафова, си спомня за Невена.

Как се запознахте?
Тя беше съвсем младичка, когато дойде от Русе в Сатирата. Чувала бях за нея, но не я бях виждала. Дойде с мъжа си – Шарлето (режисьорът Любомир Шарланджиев - б.р.) Когато я видях, и двете усетихме, че ще станем близки. Просто не мога да ви обясня как. То - младо, дете до мен, аз - възрастна вече артистка. Само казах: „Ох, тя била много хубава, бе, много красива!” А тя така се смути. Не беше никак суетна. Нейната красота не я впечатляваше изобщо. Нали знаеш какви тънки крачета имаше, почна да ги преплита от притеснение. Аз разбрах и викам: „Няма да говорим за това.” Беше с една такава русолявичка, къса косичка и нещо стана – какво, не знам, от тогава не сме се разделяли... до смъртта й.

Какво беше вашето приятелство?
Месеци не сме бивали заедно, защото тя много снимаше и доста отсъстваше от театъра, но щом дойде, като се видим, си споделяме всичко. Тя беше по-мъдра от мен, макар че беше по-млада. Давала ми е много верни и правилни съвети. И беше отличен приятел. Знаеше какво е почтеност и какво е предателство. Никога не можеше да предаде човек. Ние, артистите, сме хора, които лесно се поддават и на туй, и на онуй. Славата ни гони. Пък и не е лесно да удържиш на изкушението. Невена никога не му се поддаде и не легна на славата си. Абсолютно никога.

Съзнаваше ли, че е дарена с изключителна красота?
Ще ти разкажа една случка. Последната й пиеса в театъра беше „Преди последния спектакъл”. Много обичаше това представление. Играехме тройка – аз, тя и Мара Статулова. Напоследък трите не се разделяхме. Невена беше Краса Красавицата. Гледам я, че се прави грозна - слага една перука, която я затуля. „Невено – викам, нали играеш красавица? Що се правиш така?” „Вече ми писна да играят на моята външност! – отговаря тя. - Не желая да я използват! Искам да играя в дълбочина.” И продължава: „Много ме е яд, когато ползват лицето ми! Искам да направя роля, дето героинята се мисли за красавица, пък всъщност не е.” И я направи тази роля много хубаво. Беше добра характерна артистка.
Хората обаче я познават повече като драматична и филмова звезда.
Защото режисьорите се възползваха повече от хубавото й лице. А и камерата я обичаше. Но Невена има много характерни роли. Например в „Ревизор” играеше дъщеря ми Машенка. Великолепна! С такъв хумор, с такова чувство, с такава ирония към всичко. В „Юнаци с криви калпаци” пак ми беше дъщеря. Там колко беше смешна! В няколко пиеси, където сме играли заедно, съм забелязала, че най-много се радваше, като ще играе характерна роля. Тури си някои чорапи и чехли да се влачи по сцената, ама прави образ! Викам й: „Тебе не те използват в този план!”. „Да – казва. - Щампа. Омръзна ми.” Винаги, когато вървяхме по улицата заедно, хората се лепяха повече за мен. Нея не я разпознаваха веднага. Не обичаше да изпъква, не се и контеше. Беше много сериозен човек. Викам: „Това е Невена Коканова”. „Иии!” – хората припадаха след това. 

Разкажете случка, в която Невена е проявила своето прословуто чувство за хумор.
„Смъртта на Тарелкин”, Невена не участва в представлението. Аз си партнирам с Калоянчев. Играя бивша негова чистачка, която има две деца от него, ама той я е забравил и не ще да я види вече. Сцената е как аз съм дошла да му искам пари за децата - техните роли играеха две дечица на служители от театъра. Правех се само с два зъба отпред, другите ги почернях. Невена облича роклята на момиченцето, т.е. на дъщеря ми, грабва нашия колега Димитър Георгиев, лека му пръст, преоблечен като момчето, и си оставя два бели зъба. В момента, в който викнах на Калоянчев: „А искаш ли да видиш децата, бре? Искаш ли?”, на сцената излиза Невена. Като ми се озъби с тези два зъба, прихнах да се смея. А като рече: „Мамо!”, двамата с Калоянчев не можем да си кажем репликите. Третият човек на сцената беше Гришата Вачков. Той се обърна с гръб към публиката. Не може да спре да се смее. Ние с Калоянчев също се обърнахме с гръб. Яхнах Калата, съборих го, взехме да се търкаляме по земята и да се кикотим като луди. Невена се зъби с двата зъба, до край издържа ролята си. Толкова смешно стана. Долу разбраха ли, не разбраха ли, че това е тя, не знам. Беше и хубаво, и смешно, и страшно да не провалим сцената, а тя стана грандиозна. Друг път Невена се преправи в „Свинските опашчици”. Гледам, на сцената излиза едно момче с червена перука с щръкнали нагоре косми - направила се беше на дрипаво момче. Тича подир един бръснар. „Чичо Спаренко, обръсни ме, бе!” Викам: „Ще ти счупя главата! Ти тука ще ни утрепеш някой път от смях!” Имаше страхотно чувство за хумор.

Какво обичаше извън театъра и киното?
Да чете. Класиците, не се занимаваше с глупави романи. И още – философски книги. Изчете целия Платон, Аристотел... Изобщо винаги имаше интерес към сериозното. Но и към смешното. Хората не знаеха и винаги я приемаха като икона. Просто да се прекръстиш пред нея. А тя в себе си съдържаше всичко и за това беше интересна. Много щуротии сме правили с нея. Един път в Балчик на един покрив на вилата, която ни бяха дали за почивка, седяхме по бански. И като му ударихме един танц, пуснахме музика... На другия ден цял Балчик възмутен, че това било разврат. Купонджийка беше Невена, обичаше живота и му се радваше....

А какво не знаят повечето хора за нея?
Едва ли може да си представите колко състрадателна беше. Обичаше да помага на бедни, на нещастни хора... И много обичаше детето си. Луда беше по Тейка. Напоследък, като влезе в години, живееше само за това дете. Страхотна майка беше! Един ден ми казва: „Любчо е добър баща толкова, колкото да целува, да го мачка това дете. Ако не съм аз за всичко да се грижа, къде ще му се види краят...” Има снимки, в театъра роли да прави, детето си гледа. Всичко тя! Тя и тя!

Киното или театъра обичаше повече?
Никога не ги отделяше. Киното много я ползваше, театърът - също. Умееше да съчетава двете неща. До последен дъх не се отказа от сцената. Не! Толкова си обичаше последната роля, миличката. И имаше изключителен вкус. Рисуваше много хубаво. Как подреди къщата си на село! Всяка стая с различен интериор. Беше махнала табелата, за да не се влачат разни около нея. Обичаше самотата. Все ми викаше: „Ела тука да си изкараме старините.” „Какви старини, ма? Ти можеш да ми бъдеш дъщеря!” Един ден пак сме трите – аз, тя, Мара, и викам: „Невено, аз мога да ти бъда майка, а ти можеш да бъдеш майка на Мара. Излиза, че сме три поколения, пък не можем да се делим. Толкова се разбираме.” Невена рече: „Една и съща кръвна група сме. Какво да правиш. Годините нямат никакво значение.”

Как Невена понесе болестта?
Мъжки. Нямаше „ох”, нямаше „ах”. Знаеше какво става и до край го понесе твърдо. В това време дъщеря й Тейката вземаше изпити в Пловдив. Все й носеше шестици. Бързаше да й покаже студентската си книжка в болницата. И тя така се радваше. Само викаше: „Мамина! Мамина!” Много ми е мъчно, че не можа да се порадва на внучето, което дойде след нея. Копнееше за внуче. Бяхме решили двете да си останем в Балкана и тя там да гледа внучето. Но така... Разделихме се. След смъртта й не мога да отида сама там.

Как се разделихте с нея?
Не съм се разделила. Тя си е с мен, но тежко понесох смъртта й. Трудно днес се намира приятел. А тя ми беше истински, голям и верен приятел. Никога няма да я забравя. Беше извънредно религиозна. Аз не съм особено, но нали знаете, понякога човек се моли, когато му дойде нещо за молене. Аз се моля на починалия си съпруг Нейчо Попов и на Невена. „Ако сте някъде, викам, помагайте ми. Знам, Венче, че ако ме чуваш, ще ми помогнеш.”

Разкажете за последните дни на Невена.
Много страшно беше. Преди една от последните ни срещи един от тези гнусни вестници с големи букви беше написал „Невена Коканова умира в Правителствена болница”, което беше вярно. Ами сега! Влизам в болничната стая, а Вена вика: „Какво са писали нещо по вестниците за мен? Обажда ми се една и ми казва, че може да ме излекува.” Лоши хора има на земята. „Остави този парцал. У нас е – викам, - ако искаш, ще ти го донеса. Пишат за тебе някакви гнусоти.” „Ама какви?” „Че много по любов си ходила някога. С кого си се любила. Изкарват те...” Извъртам нещата, за да мога да я накарам да ми повярва. Дали тя ми повярва, не знам, но след това отидох при главния лекар и му казвам: „Тя не трябва да има връзка с външния свят, защото, вижте какво става. Някаква се обадила и й казала: „Не се безпокой, миличка, ще те излекувам.” Гнусно. Как може хората да си позволят такова страшно нещо! Да напишат с огромни букви такова заглавие за един човек, който наистина умира. Последното, което ми каза Невена, беше: „Виж какво, аз съм наясно. Искам в черквата, когато съм на опелото, да ми запалиш свещичка над главата.” Викам: „Невено, всичко става. Нека имаме надежда все пак.” Тя беше мъжко момиче. Не се преструваше, не се жалеше. Почина без мен. Тъкмо се готвех да тръгвам за представление, когато дъщеря ми разплакана, звъни по телефона: „Край?”, питам. „Да!”, потвърждава. „Как е станало?” „Просто.” Беше много зле накрая и много се мъчи. Починала е, малко след като дъщеря й си е тръгнала. А аз се канех след представлението да отида. Помня, че Рашо (Рашко Младенов), директорът ни, вика: „Моля ти се, играй. В памет на Невена трябва да го направиш.” Стегнах се. Играх. След това директорът съобщи на публиката, че Невена е починала. В салона се чу едно такова ахкане, един вопъл премина. Хората много я обичаха...
Тя си остава моята Невена. Вкъщи си я имам на снимка. Нея и мъжа ми. Не ги държа на стената. Човек свиква със снимките като с предметите. Държа ги в едно чекмедже. Вадя си ги понякога, разговарям с тях и ги прибирам... Не мога да я забравя, моята Невена..... 



Филмография

"Години за любов" (1957), режисьор Янко Янков
"В тиха вечер" (1960), режисьор Борислав Шаралиев
"Бъди щастлива, Ани!" (1961), режисьор Владимир Янчев
"Стръмната пътека" (1961), режисьор Янко Янков
"Тютюн" (1962), режисьор Никола Корабов
"Среднощна среща" (1963), режисьор Никола Минчев
"Инспекторът и нощта" (1963), режисьор Рангел Вълчанов
"Крадецът на праскови" (1964), режисьор Въло Радев
"До победата и след нея" (До победата и по неа, 1966), режисьор Живорад (Жика) Митрович
"Карамбол" (1966), режисьор Любомир Шарланджиев
"Най-дългата нощ" (1967), режисьор Въло Радев
"Отклонение" (1967), режисьори Гриша Островски, Тодор Стоянов
"С дъх на бадеми" (1967), режисьор Любомир Шарланджиев
"Гибелта на Александър Велики" (1968), режисьор Владислав Икономов
"Галилео Галилей" (1968), режисьор Лилиана Кавани
"Опасен полет" (1968), режисьор Димитър Петров
"Танго" (1969), режисьор Васил Мирчев
"На всеки километър" (1969), режисьор Неделчо Чернев,Любомир Шарланджиев
"Мъже в командировка" (1969), режисьори Гриша Островски, Тодор Стоянов
"Botschafter morden nicht" (1970), режисьор Георг Леополд
"Странен двубой" (1971), режисьор Тодор Стоянов
"Кръгове на обичта" (1972), режисьор Кирил Илинчев
"Сърце човешко" (1972), режисьор Иван Ничев
"Момчето си отива" (1972), режисьор Людмил Кирков
"Обич" (1972), режисьор Людмил Стайков
"Тигърчето" (1973), режисьор Мариана Евстатиева-Биолчева
"Най-добрият човек, когото познавам" (1973), режисьор Любомир Шарланджиев
"Деца играят вън" (1973), режисьор Иванка Гръбчева
"Баща ми бояджията" (1974), режисьор Стефан Димитров
"Дърво без корен" (1974), режисьор Христо Христов
"Последният ерген" (1974), режисьор Владимир Янчев
"На живот и смърт" (1974), режисьор Неделчо Чернев
"Сватбите на Йоан Асен" (1975), режисьор Вили Цанков
"Не си отивай!" (1976), режисьор Людмил Кирков
"Нако, Дако и Цако – шофьори" (1976), режисьор Иван Касабов
"Изгори, за да светиш" (1976), тв сериал, режисьор Неделчо Чернев
"Спомен за близначката" (1976), режисьор Любомир Шарланджиев
"Циклопът" (1976), режисьор Христо Христов
"Матриархат" (1977), режисьор Людмил Кирков
"Слънчев удар" (1977), режисьори Ирина Акташева, Христо Писков
"Чуй петела" (1978), режисьор Стефан Димитров
"Сами сред вълци" (1979), тв сериал, режисьор Зако Хеския
"Трите смъртни гряха" (1980), режисьори Невена Коканова, Любомир Шарланджиев
"Уони" (1980), режисьор Владислав Икономов
"Дами канят" (1980), режисьор Иван Андонов
"Приключенията на Авакум Захов" (1980), тв сериал, режисьори Йордан Джумалиев, Милен Гетов
"Търновската царица" (1981), режисьор Янко Янков
"Слънце на детството" (1981), режисьор Илко Дундаков
"Язовецът" (1981), режисьор Павел Павлов
"Есенно слънце" (1982), режисьор Павел Павлов
"Кристали" (1982), режисьор Атанас Трайков
"Предупреждението" (1982), режисьор Хуан Антонио Бардем
"Константин Философ" (1983), режисьор Георги Стоянов
"Опасен чар" (1984), режисьор Иван Андонов
"Спасението" (1984), режисьор Борислав Пунчев
"Тази хубава зряла възраст" (1985), режисьор Хачо Бояджиев
"Горски хора" (1985), режисьор Павел Павлов
"Ешелоните на смъртта" (1986), режисьор Борислав Пунчев
"Три Марии и Иван" (1986), режисьор Красимир Атанасов
"Време за път" (1987), тв сериал, режисьор Неделчо Чернев
"Дом за нашите деца" (1987), тв сериал, режисьор Неделчо Чернев
"Вечери в Антимовския хан" (1988), тв сериал, режисьор Павел Павлов
"Селцето" (1990), тв сериал, режисьор Иван Терзиев
"Искам Америка" (1991), режисьор Киран Коларов
"Сезонът на канарчетата" (1993), режисьор Евгений Михайлов 

сряда, 11 декември 2013 г.

ИВАН САЛАБАШЕВ - ЕДИН ИЗКЛЮЧИТЕЛЕН МАТЕМАТИК


Акад. Иван Петров Салабашев е български политик от Народнолибералната партия, след 1903 - от Демократическата партия. Той е финансов министър в правителството на Стефан Стамболов (1888-1890; 1892-1894) и в първото правителство на Александър Малинов (1908-1910).
Иван Салабашев е народен представител в VI (1890-1893), VII (1893-1894), XI (1901) и XIII (1903-1908) Обикновено Народно събрание.

Иван Салабашев е роден на 19 януари (7 януари стар стил) 1853 в Ески Заара, днес Стара Загора. Брат му Стефан Салабашев е полковник. Завършва гимназия в град Табор, Чехия, (1872) и математика в Пражката политехника (1876). Участва като доброволец на страната на Сърбия в Сръбско-турската война през 1876, след което е учител в Болградската гимназия (1877-1879).



Кабинетът на Александър Малинов. От ляво надясно: Андрей Ляпчев, генерал Данаил Николаев, Никола Мушанов, Александър Малинов, Георги Калинков (чиновник), Стефан Паприков, Иван Салабашев и Михаил Такев. 1908 г.


След Освобождението Салабашев се връща в Пловдив, където заема различни постове в управлението на Източна Румелия и се включва в местната Либерална партия. При нейното управление той е директор на правосъдието (1882-1884). През следващите години се премества в Казанлък и се занимава с търговия с розово масло.
След Съединението Иван Салабашев се включва в Народнолибералната партия и участва в правителството на Стефан Стамболов като министър на финансите (1888-1890; 1892-1894) и министър на правосъдието (1892). През 1903 преминава към Демократическата партия и е отново министър на финансите при Александър Малинов (1908-1910), след което е пълномощен министър в Австро-Унгария (1910-1914).

Днес Иван Салабашев е известен най-вече като политическа фигура от следосвобожденското ни минало, министър на финансите в правителствата на Ст. Стамболов и Ал. Малинов. Но някои странични факти от биографията му са не по-малко красноречиви от неговата безспорно интересна политическа дейност.

Иван Салабашев е един от първите български шахматисти. Като гимназист в град Табор (Чехия) се научава да играе шах и по-късно популяризира играта в България. Той е първият председател на създадения по негова инициатива Софийски шахматен клуб.

След като през 1876 г. завършва математика в Пражката политехника, Иван Салабашев се записва за доброволец на страната на Сърбия в Сръбско-турската война. През следващите години преподава в Болградската гимназия и се занимава с преводаческа дейност. Издателство "Хр. Г. Данов" отпечатва неговия превод на романа на Жул Верн "Пътувание около света в 80 дни".

Слабо известен факт е, че когато след Освобождението се връща в Пловдив, Иван Салабашев заема различни постове в управлението на Източна Румелия. По това време (1879 г.) той предлага комбинаторно решение на следната парламентарна задача:

Областното събрание в състав 56 депутати, от които 30 българи, трябва да избере десетчленен Постоянен комитет. По регламент всеки депутат гласува за 6 кандидати. Как да гласува българското представителство, за да бъде избран изцяло български комитет?

Преди изборите българските депутати се събрали да обсъдят задачата и пресметнали, че всеки кандидат ще бъде избран с поне 18 гласа. Българите разполагали с точно 30.6=180 гласа и за да спечелят десетте места, не било допустимо дублиране на вота. Салабашев предложил схема за гласуване, която осигурила изцяло българско участие в комитета, голямо постижение за България.
Така всъщност Георги Салабашев става основоположник в България на изключително популярната днес Изборна математика. В негова чест е кръстен и математическият турнир, който в последните дни стана много популярен покрай неуместната задача по математика за кебапчетата и знамената, която едва ли би затруднила децата, но предизвика заслужен присмех към създателя й.

За Турнира
Математическият турнир "Иван Салабашев" се провежда за първи път през 1992 година. Основател на Турнира е Евтим Кънчев - изтъкнат деятел на Съюза на математиците в България и дългогодишен председател на секцията на СМБ в гр. Стара Загора. Благодарение на неговия ентусиазъм и организаторски способности, Турнирът бързо печели популярност в гр. Стара Загора и в региона.

От няколко години турнирът се провежда и в други региони на страната. Поради атрактивния характер на предлаганите задачи, той бързо се превръща в едно от най-популярните състезания по математика за ученици в България. През 2009 година в Турнира участваха около 8000 ученици от 30 населени места. 

МАГИЯТА НА КОЛЕДНИТЕ КУРАБИЙКИ

Пълно е с магазини за сладкиши, вече може всичко да се купи наготово. Не е необходимо да прекарваме часове в кухнята. Трябва да знаете, обаче, че с най-голяма сигурност ще зарадвате всички у дома, ако сами си опечете коледните сладки. Само си представете уханието на канела и карамфил, което изпълва дома ви в студения зимен следобед, придружено от чаша чай или кафе.
Очарованието на коледните празници е именно в тези малки неща.
Ето най-добрите и лесни рецепти за коледни сладки:

Коледни курабийки 1

2-3 ч.ч. брашно
1 бакпулвер
1 п. краве масло
2 ванилии
1 ч.л. какао
1 щипка канела
1 ч.ч. захар
1 яйце

Всички продукти ( без брашното и маслото ) се смесват и разбъркват добре .След това се добавя разтопеното масло.Разбърква се .
Добавя се и брашното.Трябва да се получи леко лепкаво тесто , което се оставя в хладилника за 15 минути .
Тестото се разточва на лист с дебелина 0.5 см , от който се режат формички .


Коледни курабийки 2

1/2 ч.ч. олио
1 ч.ч. захар
2 ч.ч. брашно
1 ч.ч. смлени орехи
1п. бакпулвер
1 ч.л. канела
пудра захар - за поръсване

Сладките се приготвят като предходните .
Пекат се на 200 градуса около 20 минути.
След като изстинат , се поръсват с пудра захар.

Коледен щолен

50 г мая
1 и 1/4 ч.ч. (250 мл) прясно мляко
500 г брашно
3/4 ч.ч. (150 г) захар
2 праха ванилия
кората от 1 лимон
щипка сол
1 ч.л. смлян кориандър
5-6 бр. карамфилчета
1 ч.л. (5 г) индийско орехче
350 г масло
2-3 бр. зелени смокини от сладко
50-60 г желирани или коктейлни череши
300 г стафиди
ром
1 с.л. нишесте или брашно
сладко от портокалови или лимонови корички
150 г бадеми
пудра захар

Маята се размива в леко затопленото прясно мляко, добавя се 1 ч.л. захар и сместа се оставя да престои на топло около 15 минути. Брашното се пресява, разбърква се със захарта, ванилиите, настърганата лимонова кора, солта, смления кориандър, счуканите карамфилчета и настърганото индийско орехче. 250 г от маслото се разтопява. Към брашното се добавя втасалата мая. Топейки ръцете си в разтопеното, но не горещо масло, се замесва гладко тесто, което се оставя да втаса на топло около 1 час. Добре отцедените смокини от сладкото и черешите се нарязват на дребни парченца. Сместват се със стафидите (предварително накиснати за няколко часа в ром, добре отцедени и оваляни в брашно или нишесте, за да не залепват). Добавят се ситно нарязаните портокалови или лимонови корички от сладко (или лимонови резенки), както и обелените и едро натрошени бадемови ядки. Втасалото тесто се размесва с плодовете и ядките. Оформя се на руло и се слага в продълговата форма за печене (тази доза е за 2 средноголеми форми), покрита с алуминиево фолио, намазано с масло и поръсено с брашно. Оставя се да втаса около 45 минути, след което се пече на 180 C около 1 час. Ако започне да загаря отгоре, се покрива с фолио и температурата се намалява. С дървен шиш се пробва дали сладкишът е добре опечен. Изважда се от фурната и веднага се намазва с разтопеното останало масло и се поръсва с пудра захар от всички страни. Сладкишът трябва да изстива върху решетка цяла нощ. На другия ден се увива в прозрачно фолио и се оставя на сухо място. Трайността на щолена е 3 месеца. Сервира се нарязан на филии, обилно поръсен с пудра захар.

Меки овесени бисквити със стафиди

Продукти:

240 г брашно
1/2 ч л бакпулвер
1/4 чл индийско орехче
1/2 ч л сол
226 г меко краве масло
200 г кафява захар
200 г захар
2 яйца
300 г овесени ядки
250 г стафиди (по желание)
Приготвяне:

Брашното се смесва с бакпулвера, индийското орехче и солта.
Отделно маслото се разбива до пухкавост и се прибавят и двата вида захар.
Разбиват се около 3 минути.
Прибавят се едно по едно яйцата, като след всяко сместа се разбива добре.
Прибавя се брашнената смес и с лъжица се разбърква.
Добавят се овесените ядки и стафидите.
Тестото се разбърква и се оформят 32 топчета с размер 5 см (около 2 с л).
Нареждат се в застлана с хартия за печене тава.
Пекат се в предварително загрята фурна на 180 С за 22-25 минути, докато краищата на бисквитите станат кафяво-златисти.
Внимава се да не се препекат, иначе бисквитите няма да са меки (средата трябва да бъде светла).

Маслени бисквитки

225 гр масло
100 гр кафява заха
1/2 ч.л. сол
1/2 ч.л. ванилия
1 яйце
175 гр брашно
225 гр шоколад (начупен на ситни парченца).

Всичко се забърква заедно с миксер,накрая се слага и шоколада и се обърква хубаво.Взимате чаена лъжичка и с нея загребвате от сместа и слагате в тавичка (ако е тефлонова няма нужда от никаква мазнина,ако не е съвсем малко олио).Така разпределяте сместа в тавата като оставяте по няколко см разстояние м/у топчетата от смес,защото при печенето сместа се разстила леко се получават почти кръгли бисквити.Пекат се на 190 градуса за около 6-8 минути.Не ги печете повече от посоченото време,защото ще прегорят.

Коледен боровинков кейк

Продукти:
* 85 гр масло
* 400 гр бяла захар
* 500 гр брашно
* 15 гр бакпулвер
* 1 ч.л. сол
* 475 мл кондензирано мляко
* 336 гр боровинки

за заливката:
* 225 гр масло
* 400 гр бяла захар
* 235 мл бита сметана
* 1/2 есенция ванилия

Приготвяне:
1. Фурната се загрява на 170 градуса.Подходяща тава се намазнява и набрашнява.
2. Смесват се брашното, бакпулверът и солта .Оставят се настрани.
3. В голяма купа се разбиват добре 6 с.л. масло и 2 чаши захар до получаване на пухкава смес .
4. В брашняната смес се добавя с постоянно бъркане , маслената смес и кондензираното мляко.Слагат се и боровинките
5.. Пече се във форма за кекс.
6.Прави се заливка от 1 чаена чаша масло, 2 чаши захар и сметана , които се слагат в тенджера на умерен огън докато кипнат , а след това се оставят
да къкрят за 10 минути. След като се свали от котлона се добавя ванилията .
7.Студеният кейка се залива тази смес докато е още гореща .
Източник.


Шоколадови бисквити

Продукти:
* 205 гр масло
* 150 гр бяла захар
* 110 гр кафява захар
* 2 яйца
* 1/2 есенция ванилия
* 280 гр брашно
* 1 ч.л. хлебна сода
* 1 ч.л. сол
* 335 гр млечен шоколад

Приготвяне :
1.Фурната се загрява до 175 градуса.Хартията за печене се намазва с масло .
2. В голяма купа се разбиват добре маслото , кафява захар и бялата захар до получаване на пухкава смес. Яйцата се добавят едно по едно , а след тях и ванилията. Брашното се смесва със содата и солта .Като се бърка на бавни обороти се добавя към яйчената смес .Накрая се на добавя шоколадът - на малки кубчета . С помощта на голяма лъжица се оформят бисквити .
3. Бисквитите се пекат 8 до 10 минути в загрятата фурна до златисто. Хубаво е преди да се извадят от тавата , бисквитите да са изстинали.
източник


Канелени бисквити

Продукти:
* 1 ч разтопено масло
* 1 1 / 2 ч. бяла захар
* 1 яйце
* 1 1 / 2 л мед
* 2 1 / 4 ч брашно
* 1 1 / 8 л хлебна сода
* 1 с.л. канела на прах

Приготвяне:
1. Фурната се загрява до 180 градуса С.
2. Маслото и медът се смесват и разбъркват до получаване на крем.
3. Яйцата се разбиват добре със захарта.
4. Брашно, сода и канела се смесват.Добавя се кремът от маслото и меда , яйчената смес.Разбъркава се добре до получаване на хомогенна смес .
5. С лъжица се изсипва част от сместа върху намазана с масло хартия за печене и така докато свърши сместа.
6. Бисквитите се пекат около 10 до 12 минути.

Ванилени рогчета (Wiener Vanillekipferl)

ПРОДУКТИ
2 ч.ч. брашно
1/2 ч.ч. захар
200 гр. краве масло
50 гр. бадеми, обелени и фино смлени
50 гр. лешници, смлени
2 жълтъка
1-2 щипки сол
4 праха ванилии
пудра захар
1. Смесете пресятото брашно със смлените лешници и бадеми, захарта, солта и 3 ванилии. Добавете нарязаното на малки кубчета масло и размесете докато се получат трохи. Добавете предварително леко разбитите жълтици и замесете гладко тесто. Ако тестото не се замесва добре(стои на трохи) добавете още един жълтък или 1-2 ч.л. вода.
2. Оформете тестото на топка, завийте с прозрачно домакинско фолио и поставете във хладилника за около 2 часа. Охладеното тесто разделете на топчета с големината на орех. Оформете от тях пръчици с дължина 10 см. Прегънете ги и ги оформете като рогчета. Поставете ги в намазана и поръсена с брашно тава (или покрита с хартия за печене).
3. Поставете ги в предварително загрята до 180 градуса, около 10 минути - докато съвсем леко променят цвета си. Извадете от фурната и веднага, още докато са горещи, ги поръсете с пудра захар, смесена с ванилия.

Канелени звезди (Zimtsterne)

ПРОДУКТИ
2 1/4 ч.ч. бадеми, фино смлени
5 белтъка
2 ч.ч. пудра захар
2 ч.л. канела
1 с.л. ром ( в оригиналната рецепта – Kirschwasser)
Пудра захар за поръсване
(1 ч.ч. = 250 мл)

1. Разбийте белтъците на сняг.
2. Добавете предварително пресятата пудра захар като продължите да разбивате. Отделете 1 ч.ч. от сместа за глазура.
3. Изсипете канелата и леко разбъркайте.
4. Добавете смлените бадеми и рома. Разбъркайте леко докато се оформи тесто. Покрийте с прозрачно домакинско фолио и оставете за един час в хладилника.
5. Пресейте пудра захар върху работната повърхност.
6. Разточете тестото до 1 см. дебелина. Изрежете сладките с помощта на метална или пластмасова форма на звезда.
7. Поставете сладките в ненамазана с мазнина тава. Намажете повърхността им с белтъчната глазура. Оставете да престоят една вечер на стайна температура за да поизсъхнат.
8. Загрейте печката до 220 градуса и изпечете за 5 минути. Проверявайте постоянно сладките докато се пекат – глазурата трябва да остане бяла и отвътре да е мека.


Лимонови рогчета

ПРОДУКТИ
1 ч.ч. масло (маргарин), размекнат
1/2 ч.ч. пудра захар
1 ч.л. сок от лайм(или лимон)
2 1/4 ч.ч. пресято брашно
1/4 ч.л. сол (1-2 щипки)
2 ч.л. настъргана кора от лайм (или лимонова)

за поръсване:
1 ч.ч. захар
1 ванилия
1 ч.л. настъргана кора от лайм(лимон)

НАЧИН НА ПРИГОТВЯНЕ
В купа разбийте до побеляване маслото, 1/2 ч.ч. пудра захар и лимоновия сок. Добавете постепенно брашното, смесено с лимоновата кора и солта.
Оформете тестото на топка, завийте с прозрачно домакинско фолио и поставете във хладилника за около 2 часа. Охладеното тесто разделете на топчета с големината на орех. Оформете от тях пръчици с дължина 10 см. Прегънете ги и ги оформете като рогчета. Поставете ги в намазана и поръсена с брашно тава (или покрита с хартия за печене).
Поставете ги в предварително загрята до 180 градуса, около 10 минути - докато съвсем леко променят цвета си. Извадете от фурната и веднага, още докато са горещи, ги поръсете с пудра захар, смесена с ванилия и настъргана кора от лайм(лимон).

вторник, 10 декември 2013 г.

НЕКА ДЕТЕТО ВЯРВА В ЧУДЕСА

Зъбната феичка взема падналото млечно зъбче и на негово място оставя малък подарък. Дядо Коледа сбъдва най-съкровените желания. Малкото птиченце разказва на родителите всичко, което се е случило с детето, докато са били на работа. Не се ли крие в тези свръхестествени същества част от очарованието на детския свят? С това са съгласни някои майки и татковци. Но други смятат, че вярата в чудеса в ранна възраст превръща неизбежната среща с реалността в болезнен сблъсък, който носи куп разочарования. 

След поредица от изследвания британски учени заключиха: нереалистичните сюжети и персонажи развиват творческите способности, стимулират въображението и разширяват мащабите на детското мислене. На същото мнение са и психолозите. Те смятат, че който не е фантазирал в детството си, не може да излезе от рамките на знанията и уменията си, не може да твори. А най-добра храна на фантазиите дава вярата в чудеса.

Психолозите съветват да не убеждавате малкото дете, че играчките са просто предмети. За него те си имат свой живот и детето не се замисля, че в игрите то изпълнява действията вместо тях. И поне до 7-годишна възраст съхранете илюзията, че именно белобрадият старец с шейната носи подаръците на Коледа. А какво ще се случи след това и няма ли детето да се почувства измамено, узнавайки истината, няма ли да изгуби доверието в най-близките си? Всичко зависи от родителите и от начина, по който ще поднесат истината, уверяват психолозите.

Имайте предвид, че между шестата и осмата година детето постепенно започва да прави разлика между реалност и фантазия. То вече е наясно, че видяното на тв екрана не се случва в действителност, че подскачащата костенурка в компютърната игра не цопва наистина в реката. По този начин тече процесът на осъзнаване, че в живота под някаква форма съществуват и измислени неща.

Психолозите съветват да не избързвате, а да изчакате момента, в който детето ще ви попита: "Вярно ли е, че Дядо Коледа не съществува?". Тогава отвърнете с въпрос: "А ти как мислиш?" Ако получите положителен отговор, кажете "Ама ти вече си знаел". В случай че все още детето не е готово да приеме истината, кажете: "А ти искаш ли да вярваш в Дядо Коледа?" и му дайте време да помисли. Ако магията вече е изчезнала, успокойте го и го уверете, че на Коледа ще има и елха, и подаръци, и празник. Предложете му да пази тайната от по-малките. На детето ще му хареса да се чувства като пазител на илюзията и ще разбере, че всъщност историята за Дядо Коледа не е никаква измислица, а истинско чудо.

Какъв би бил детският свят без илюзии? Реалността понякога е много сурова и жестока. За детето ще е трудно да я приеме, ако не вярва в чудеса, които да го зареждат с оптимизъм. Така че няма нищо страшно в това то да вярва в илюзии. Даже напротив - именно те му помагат по-лесно да преживее трудни и стресови моменти. 

понеделник, 9 декември 2013 г.

КАКВО НЕ ЗНАЕМ ЗА ДИЛЯНА ПОПОВА?

Диляна Попова е едно от най-прелестните лица в родния моден бизнес -изключителна визия, впечатляващ стил и завладяваща усмивка. Тя е родена в Гулянци на 24.09.1981г. и се самоопределя като чаровна Везна. До осми клас е живяла в родното си място, а после е учила в Плевен в техникум по облекло. Диляна е завършила моден дизайн в НБУ и има амбиция да продължи да се занимава с това. От време на време работи и като стилист. Кариерата й на модел стартира благодарение на по-голямата й сестра, с която са много близки. Елиза Попова занася нейни снимки в агенция “Ексграунд”. От агенцията буквално се влюбват в Диляна и тя става една от най-актуалните им манекенки. Диляна е работила като модел в над десет държави в Европа и Азия. Най-много й допада да се снима в реклами. Може би си спомняте как взимаше вана с мляко, преобразена като Клеопатра в реклама на сапун. Диляна стана рекламно лице на “Martineli home style”. Била е и лице на Нескафе, Данон и водка Флирт. Снимала е реклами на Кока Кола в Турция и каталози на Лореал в Милано. Синеоката красавица е дефилирала на ревютата на всички известни БГ дизайнери, нея избра за рекламно лице и Соня Васи, когато реши да представи колекцията си от бутикови плетива у нас. Ъпсурт, Орлин Павлов, Лора Караджова, естествено и Дичо украсиха клиповете си с известната манекенка. Диляна е изключително земен и усмихнат човек, и не приема твърде на сериозно моделската си кариера. Не робува на марки, а в ежедневието си предочита да се облича по-спортно. 

Какво знаете за Диляна Попова? Че е синеока и красива. Модел и актриса - само за две години тя се снима в два филма за големия екран – Love.net и „Още една мечта”, и в два сериала – „Стъклен дом” и „Революция Z”. (Колко от професионалните актриси у нас могат да се похвалят с подобно темпо?) Чували сте, че е дизайнер на собствена марка дрехи. Чували сте за някои от мъжете в живота й – музиканта Дичо, автомобилния състезател Георги Тонев, издирвания от Интерпол за разпространение на наркотици и ръководство на престъпна групировка Христофорос Аманатидис-Таки. Чували сте и слухове за някои непризнати и недоказани любовни афери – с Фахрадин Фахрадинов и Асен Блатечки например.

Всеизвестно е, че е изключителен модел и манекен, че е добра актриса в два успешни сериала на bTV, че е сред любимите герои в риалитито „Африка - звездите сигурно са полудели". Малцина обаче познават Диляна и като дизайнер на собствена марка дрехи.

Ето че и аз имах шанса да видя отблизо тези невероятни сини очи. И да остана очарована от майсторството на две сръчни ръце. Именно благодарение на тях и на усета си към красивото Диляна е успяла да създаде свой бранд за дрехи. Всъщност в това начинание я е водило чувството за практичност. Тя самата предпочита удобните кройки и естествените материали, които в крайна сметка превръщат дрехата в любима. Затова преди 5 години Диляна събрала смелост и скочила в пренаситения от предложения моден бизнес. Искала обаче да лансира своето разбиране за тренд и да го сподели със сродни души. Това означава, че почитателите на марката „Диляна Попова" трябва да са практични хора, които харесват семплата линия, но не и скучните допълнения.

Нейните тишърти са основно в черно и бяло, изработени от фино висококачествено трико, но задължително с интересна апликация или надпис. Връхните дрехи, както панталоните и шапките, са или с необичайна кройка, или с нестандартен дизайн. Защото самата Диляна е такава. При нея конфекция няма нито в живота, нито в модата. 

петък, 6 декември 2013 г.

ЦВЯТ НА ОРХИДЕЯ ПРЕЗ 2014Г.

Новата 2014 година ще бъде диктувана от лилавата гама в цветовете. За цвят на 2014-а компанията Pantone обяви цвета radiant orchid. Преливащите се лилави нюанси ще бъдат част не само от модните облекла, но ще вдъхновяват и всички останали индустрии в създаването на текстил, предмети за бита, бизнес пособия, автомобили и какво ли още не в тази гама. Техническото название на radiant orchidе PANTONE 18-3224.
Цветът е символ на креативност и изобретателност и е едно рязко преминаване през цветовете. За 2013 година Pantone обявиха изумрудения цвят като цвят на годината. Следващата година също ще бъде цветна и всичко в този цвят, което ще ви заобикаля ще ви донесе много енергия, позитивизъм и добро настроение. За пролетно-летния сезон модните колекции са с превес на розовото и лилавото, което засилено присъства в колекциите на Шанел, Диор, Прада и други.
На пазара вече могат да бъдат намерени и първите автомобили, часовници и дори кафе машини с цвета на 2014 година radiant orchid. Всяка година модни и графични дизайнери, производители, търговци на дребно и т. н. от цял свят се допитват до специалистите на Pantone какви ще бъдат цветовете за година напред.
Всяка година, щом компанията обяви кой ще е водещият цвят, екипът вече е започнал да работи по нови проучвания за цветовете през следващата година. Pantone е водещо име в производството на бои, мастило, доставчик на цветни системи и водещи технологии за подбор и представяне на цветовете

.

СЪЗДАЙТЕ СИ СЕМЕЙНИ КОЛЕДНИ ТРАДИЦИИ

Всеки родител обича да прави всичко, за да зарадва децата си, особено по празниците.Подаръците, традициите, трапезата – всичко това внася уют в дома и сплотява семейството. Предлагаме ви няколко идеи за коледни традиции, които да започнете сега, и които да превърнете в очакван с нетърпение момент за вашите малчугани.
Може да започнете да четете на децата си по една коледна приказка всяка вечер. От началото на декември имате поне 24 вечери до Коледа, така че направете си подробна програма, с която да приковете вниманието на непослушковците и им обърнете внимание на това колко важни са традициите за едно семейство.
Бихте могли да измайсторите ръчно направен календар, с който да отброявате дните до Коледа. Използвайте въображението си. Тук може да развихрите креативността си до краен предел. Сигурни сме, че календарите със скрити коледни лакомства ще са любими на децата ви.
За най-малките и все още вярващи в Дядо Коледа малчугани ви предлагаме още една интересна идея. Разкажете на децата си за елените на приказния старец – как летят в небето и дърпат магическата шейна на Дядо Коледа. Още по-интересно ще бъде, ако въвлечете хлапетата в коледната магия – в нощта на Бъдни вечер излезте на алеята и заедно с децата поръсете пътя с „вълшебен прах“ (може да използвате какао, хлебни трохи, брашно), който да помогне на еленчетата да полетят в празничната нощ. Така децата ще са сигурни, че са спомогнали да си получат подаръците навреме за Коледа! Прекрасно, нали?Коледните празници са подходящо време да научите децата си колко е важно да бъдат състрадателни, да даряват на нуждаещите се и да взимат участие в благотворителни акции. Съществуват програми, по които желаещите да участват в подобни акции. Дори и печенето може да бъде подходящ похват, с който да покажете на мъниците значението на традициите. Можете, например, да приготвите с децата си коледни сладки, да ги аранжирате и заедно да ги предложите на съседите.
Направете си вечерно пътешествие из града, за да разгледате украсата из улиците. Няма нищо по-хубаво от светещата коледна украса, в която потъва целият град. По този начин ще обърнете внимание на децата ви колко е важно да създавате настроение в дома си, а и украсяването винаги е забавно, как мислите?