вторник, 23 април 2013 г.

7 ЗЛАТНИ ПРАВИЛА

1. Разпечатайте големи букви и ги поставете на стената в детската стая. Желателно е буквите да са без картинки, за да може детето да се съсредоточи върху символите, а не картинките. Може да отделите най-отгоре или в страни буквата на детето и буквите на мама и татко. Може да разделите буквите и по друг начин – гласните на едно място, съгласните – на друго. Запознаване с буквите може да започнете когато детето е на 2-3 години. Не забравяйте че на тази възраст то трудно може да задържи вниманието си на едно място дълго време. Затова не усложнявайте задачата. Разпечатайте красиви големи букви с подходящ шрифт, по възможност да няма излишни завъртулки (например Verdana). 2. Започнете с главните букви Като за начало разпечатайте всички гласни: А, Ъ, О, У, Е, И. Гласните са по-лесни за учене от съгласните. След като детето научи гласните, преминете към съгласните. Съгласните се делят на звучни, които съдържат глас и шум - Б, В, Г, Д, Ж, З и беззвучните, които съдържат малко глас и много шум - П, С, Ф, Т, Ш, К и Х, Ц, Ч. 3. Учете бързо буквите и още по-бързо минете към думите По-лесно е детето да се научи да чете по срички. Започнете с вече познати на детето думи. Достатъчно е детето да знае няколко гласни и съгласни, за да образува срички от елементарни думи, като МА-МА, БА-БА. 4. Когато казвате буквата на детето, изговаряйте точното й произношение Например "Р", а не "РЪ", "С", а не "СЪ". Много е важно да се произнася звука, а не названието на буквата. Заучи ли грешно звуците, ще усложните повече процеса на четене. 5. Занимавайте се с детето често, но не прекалено дълго Не повече от 15 минути на сеанс. Децата до 6 г. трудно задържат вниманието си върху едно занятие дълго време. Не натоварвайте детето да го занимавате по-дълго. Най-добре е два пъти дневно по 15 минути, а не веднъж, но половин час. Опитайте се заниманията да преминат в игрова форма. В процеса на четене, детето приема прекалено много информация. Затова, предварително си начертайте план и разбийте цялата тази информация на "малки късчета". Ако представите цялата азбука на куп, детето може да се уплаши от толкова много информация. 6. Уроците по четене трябва да се съчетават с уроци по рисуване "Рисувайте" буквите. Това е най-добрия начин да се запомнят. По този начин детето ще усвои и навика да пише. Добре е да сте в течение какъв психотип е детето ви - визуален, слухов или сензитивен. Хората визуали най-добре възприемат и запомнят информацията с помощта на органите на зрението – очите, т.е. за децата визуали най-подходящ начин за четене е гледане на детска азбука или на собственоръчно написани букви на лист хартия. Слуховият психотип деца най-добре се обучават, възприемайки информацията чрез слух, т.е. за да запомнят буквите е добре да им ги прочетете ясно и те сами да ги повторят няколко пъти. Желателно е да съумеят да свържат звука с изображението му. Сензитивният психотип деца възприемат живота чрез сетивата си и колкото и парадоксално да звучи най-добре могат да се научат да четат, като се учат да пишат буквите. Или ако разполагате с фигурни букви, които може да ги усеща в ръцете си. 7. Утвърждаване на теорията в практиката – в реалния живот Защо са нужни буквите? Добре е да обясните на детето простичко и ясно защо се изучава азбуката. Разхождайки се из града му показвайте интересни надписи, билборди, реклами. Детето трябва да разбере че с помощта на тези знания пред него ще се открият нови възможности. Обяснете му че ако се научи да чете, то може самостоятелно
да научава нови приказки и истории.

Няма коментари:

Публикуване на коментар