четвъртък, 24 април 2014 г.

ДА ПРЕВЪРНЕМ ПРОЛЕТНАТА УМОРА В ПРОЛЕТНА ЕНЕРГИЯ

Пролетната умора засяга 50% от хората и е една от най-честите причини за физическото неразположение през този период.
Спи ни се, чувстваме се непрестанно уморени, не можем да се концентрираме, раздразнителни и скептични сме. Все едно сме препили на предната вечер и не може да се отървем от махмурлука.
Малките деца, особено учениците в началните класове, също могат да страдат от пролетна умора. Сутрин детето обикновено се е събуждало първо и с желание, а сега все не му достига сънят и не му се става за училище. Няма особено желание да си пише и домашните. Вяло и отпуснато е, значи време е да преборим пролетната умора.


7347_1.jpg
                                                          
Защо страдаме от пролетна умора?
                                                          
Дърветата разцъфват, птичките започват да пеят, природата се пробужда за живот, а хората сякаш заспиваме и униваме. Странно, но точно в този период организмът ни не успява да реагира на пролетното събуждане.

Причините са различни и все още не е намерено окончателно обяснение на обхващата ни пролетната умора. Липсата на слънце, витамини и двигателна активност през последните зимни месеци са изтощили тялото ни и е трудно да сме във форма.
                
Температурните промени са стресиращи за организма и пренастройката към по-високите температури изисква време. Още повече, че през март и април времето е много променливо и е нормално температурните амплитуди от 10 градуса за 1 ден да ни се отразяват на настроенията.

Друг фактор е насищането на кръвта ни с кислород, благодарение на по-честото излизане на чист въздух, проветряването на стаите, разцъфването на дърветата. Когато количествата на въглеродните показатели рязко спадат, кръвоносните съдове се свиват и ние ставаме по-вяли, неработоспособни и сънливи.

Заедно с всичко това се увеличава денят и ние чувстваме, че се уморяваме по-бързо, докато свикнем с летния режим на живот.

Всички по-горе изброени климатични и физиологични промени предизвикват състоянието, което ние наричаме пролетна умора. Специалистите са категорични, че през тези месеци се засилват и депресивните състояния на много хора, амбицията и активността им прогресивно спадат.

Как да се справим с пролетната умора?


Пролетната умора е състояние, което неминуемо отшумява за няколко седмици. Ако обаче ви мъчи доста активно, тогава трябва да вземете мерки, за да не сте подвластни на симптомите за дълго.

Здравословна храна и течности. Този банален съвет, който действа безотказно, а ние винаги пренебрегваме. Засилената консумация на сезонните плодове и зеленчуци, съчетано с пиенето на много вода, определено събуждат и освежават тялото ни. Зареждаме се с витамини, минерали, течности и енергия. В никакъв случай не правете диети, сега не е момента. Не допускайте липса на белтъчини, за да не си докарате анемия. Ако подозирате недостиг на желязо, желателно е да пиете поливитамини.
За малкият ученик, храната е главното оръжие срещу пролетната умора. Осигурете достатъчен прием на месо, мляко и пресни плодове и зеленчуци. Не го лишавайте от нищо, без да прекалявате. Включете непременно и поливитамини.
Двигателна активност.Студът отмина и вече нямате извинение. Обувайте маратонките и отивайте в парка при първия удобен случай. Това е най-сигурният път към свежест и добро настроение, прогонвайки мързела от себе си. Метаболизмът ще се активизира, ще подобрите настроението и формата си и лесно ще се настроите на лятна вълна.
За децата най-важна е играта, но колкото се може повече на вън, на чист въздух. Колкото и домашни да има, не лишавайте детето от възможността да се наиграе на воля. Все пак най-важното е да бъде здраво.
Наспивайте се. Желанието за сън е най-сладко точно в периода на пролетната умора, въпреки че много хора се оплакват и от безсъние. Наспивайте се поне по 7-8 часа в този период, за да сте в най-добра форма. Не се поддавайте и на желанията да прекалявате с въргалянето в завивките и сън повече от реално необходимия, защото ще се чувствате още по-отпуснати на следващия ден.
Сънят е незаменим за едно дете, пък било то и подрастващо. Осигурете на малкия ученик поне 10 часа сън. Тъй като едва ли ще можете да го накарате да си ляга по-рано, предложете му след обяд, след училище да си полегне за 1 час. Може и да не спи, нека просто си полежи със списание или любима книжка. Това отпускане ще му осигури по-голяма бодрост и внимание по-късно за домашните.

Не търсете енергия в кафетата и други кофеинови напитки.Увеличавайки дневната доза енергийни стимуланти, няма да се почувствате по-свежи, а само  ще се изнервите допълнително и няма да може да спите спокойно. Приемайте кофеин, колкото сте свикнали обикновено и черпете енергия по естествени начини.
Търсете положителното. Оптимизмът е ключов фактор за начина, по който се чувства човек. Колкото и да ви е криво, ако няма реална причина, въпрос на самообладание е да се справите с негативните емоции. Намирайте време за повече развлечения, било то и кратък тур по магазините или кратко кафе с приятелка. Злите мисли погубват човека, а те са толкова характерни за пролетната умора.
Хомеопатите препоръчват приемът на соли като Калиум фосфорикум,  Фосфорикум ацидум и поливитамини, както и на природни енергизиращи средства като овесени ядки, мед, пчелно млечице, женшен и джинджифил.

Сега се усмихнете и се радвайте на пролетта. Тя винаги носи със себе си надеждата за по-добро.

Няма коментари:

Публикуване на коментар