четвъртък, 31 октомври 2013 г.

ГЛУТЕН - ОПАСЕН АЛЕРГЕН

Какво е глутен
Казано с прости думи, глутенът е протеин, открит в пшеница, ечемика и ръжта. Този на пръв поглед безвреден протеин предизвиква имунен отговор в тънките черва на хората с глутенова непоносимост и предизвиква алергия наречена цьолиакия. Това означава, че тялото създава антитела срещу глутена, мислейки го за чужд нашественик. В процеса на борбата с глутена антителата също атакуват стените на тънките черва, създавайки най – различни стомашно – чревен дискомфорт. 

Някои признаци на цьолиакията включват:

* Газове
* Подуване на стомаха
* Запек
* Диария
* Болка в корема
* Необяснима загуба на тегло
* Анемия
* Разширяване на корема
* Болка в костите
* Болки в ставите
* Умора
* Витаминна недостатъчност
* Недостиг на минерали
* Забавяне на растежа при деца
* Зъбни аномалии
* Мигрена

Важно е да се отбележи, че червата могат да се повредят от алергията без да има видими симптоми и затова е от съществено значение да се избегнат всички храни в този списък.






Списък на храни, съдържащи глутен

Забравете за пшеницата, ечемика, ръжта и овеса. А ето и още за какво: 
* Бисквити
* Хляб
* Галета
* Панирани рибни продукти
* Панирани месо или домашни птици
* Хляб 
* Торта
* Житни изделия
* Пилешки хапки
* Кроасани
* Крутони
* Понички
* Кнедли
* Питка
* Пържени зеленчуци
* Крекери
* Хамбургер 
* Сладолед във фуния
* Макарони
* Мелба 
* Кифли
* Юфка
* Палачинки
* Паста
* Сладкиши
* Пай
* Пица 
* Соленки
* Спагети
* Гофрети

Храни в които не можеше да се очаква да има глутен

Списъкът по – долу, от друга страна, може да ви изненада. Това са храни, които обикновено или често съдържат глутен. В някои случаи, пшеница се добавя като сгъстител, ечемичен малц, често се добавя като форма на естествен аромат. Трябва да се четат етикетите на тези продукти внимателно. Дори по – добре, потърсете продукти, специално с надпис "без глутен".

* Бирата
* Напитки 
* Бонбони
* Консерви печен боб
* Колбаси
* Пакетирани зърнени култури, жито зърнени култури
* Бульон
* Мляко с какао – търговското 
* Супа от търговската мрежа
* Яйчен крем
* Сос
* Сладолед
* Без млечни сметана
* Картофен чипс
* Пудинг
* Сиропи
* Салатен сос
* Соев сос
* Зеленчуци с търговски готови сосове


Ето и едни от най-лесно достъпните храни без глутен:

Ядки
Целите бадеми, лешници, кестени, фъстъци не съдържат глутен, освен ако не са преработени с друг продукт като пшеница например. Сухите печени видове е добре да бъдат избягвани, защото често са обработени с брашно.
Ориз
Според експертите всички видове ориз са без съдържание на глутен.
Вече лесно може да се намери хляб, приготвен от безглутеново брашно
Вече лесно може да се намери хляб, приготвен от безглутеново брашно

Царевица
Царевицата и царевичното брашно не във всички свои форми съдържат глутен. Същото се отнася за пуканките, царевичното нишесте и царевичния малц. Нужно е обаче отново внимателно да се четат етикетите.
Бобови култури
Бобовите култури също не съдържат глутен в цялостната си форма. В това число влизат грах, леща, нахут, както и всички разновидности на фасула. Ако са преработени само с масло, също няма опасност да бъдат консумирани от хора с целиакия.
Други храни
Примери за други одобрени храни без съдържание на глутен са амарант, елда, канола, маниока, кокосово брашно, памучно семе, качамак, салеп, просо, нишесте от касава, картофено брашно, сусам, сладки картофи.
Храни под въпрос
Някои храни може и да изглеждат сякаш в тях няма глутен, но всъщност да са замърсени поради преработване заедно със съставки, съдържащи глутен. Примери за подобни храни са триците, зърнените закуски, нишестето, брашното, овесът, булгурът, конопът, малцът, овесените ядки.
*

Няма коментари:

Публикуване на коментар